Hoe stel je jouw LinkedIn profiel op? (6 tips)

linkedin blog 6

LinkedIn is momenteel het meest zakelijke platform van de hele wereld. LinkedIn staat voor het professioneel netwerken en dit wordt ook volop gedaan door meer dan 100 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd. Werkgevers kunnen vacatures plaatsen en naar werkzoekenden op zoek gaan terwijl werkzoekenden juist hun cv kunnen plaatsen en naar potentiële bedrijven op zoek kunnen gaan.

LinkedIn pagina

Mensen waarmee jij in contact bent geweest kunnen je gaan volgen en zo kan jij jouw netwerk op LinkedIn uitbreiden. Daarnaast kunnen jouw toekomstige werkgevers, collega’s en zakenpartners je volgen en op jouw account zien wat je allemaal doet en hebt gedaan. Jouw profiel kan je ook wel zien als jouw online cv.

Met een goed, compleet en geoptimaliseerd profiel kan je steeds hoger in de zoekresultaten van LinkedIn gevonden worden. Dit laat een goede indruk achter bij mogelijke werkgevers of potentiële businesspartners. Daarom is het van belang om ervoor te zorgen dat jouw LinkedIn profiel volledig up-to-date is.

Profielfoto

Maak gebruik van een professionele profielfoto. Net zoals bij de foto op je cv stel je geen vakantiefoto of foto met je huisdieren in. Je wilt een professionele en zakelijke uitstraling hebben. De profielfoto is het eerste waar mensen naar kijken en dus zal je ook een goede eerste indruk moeten achterlaten.

Maak een foto alleen van je gezicht en breng zo min mogelijk jouw lichaam in het beeld. Daarnaast is het belangrijk dat je een rustige achtergrond hebt die niet te veel afleid. Draag nette kleding aan de bovenkant want dit is vaak nog precies wat de mensen kunnen zien op jouw foto. Probeer als laatste een foto te maken van scherpe kwaliteit zodat mensen goed kunnen zien wie jij bent.

Achtergrondfoto LinkedIn

Jouw profielfoto is de eerste indruk die iemand van je krijgt. Echter staat er achter jouw profielfoto nog een grotere achtergrondfoto die ook veel aandacht trekt. Ook deze foto hoort geen vakantie foto te zijn maar moet betrekking hebben tot jou of iets wat jij leuk of interessant vindt. Ben jij gespecialiseerd in voeding? Neem dan een gezonde hap als achtergrond. Heb jij een eigen bedrijf? Laat dan je logo duidelijk zien. Het is hierbij niet nodig dat het logo over de gehele banner verspreid is. Zorg er in ieder geval dat de afbeelding van goede kwaliteit is.

Pakkende headline

De headline is de regel onder jouw naam. Wanneer er gekeken wordt naar jouw naam, ziet iemand ook de headline. In deze kopregel staat een kleine intro over wat je momenteel doet en wat je interesses zijn. Zo kunnen bezoekers van jouw account gelijk bepalen of zij door willen lezen of toch niet geïnteresseerd zijn.

Relevante vaardigheden

De volgende optie op LinkedIn is om al jouw vaardigheden in te vullen. Door deze mogelijkheid laat je zien waar jij in gespecialiseerd bent of waar jij talent voor hebt. Deze vaardigheden zet je vaak ook op je cv en zijn net zo gemakkelijk toe te voegen op jouw LinkedIn account. Op LinkedIn kan je tot 4,2 keer zoveel profielweergaven komen wanneer jij deze invult.

Deel context

De belangrijkste tip om ervoor te zorgen dat jouw LinkedIn profiel ook daadwerkelijk gezien wordt, is om context te delen. Wanneer jij niet actief bent op LinkedIn, krijgen mensen ook niet de kans om jouw account tegen te komen en zullen zij niet uit zichzelf op jouw account verschijnen. Door het delen van je eigen bijdrages zien mensen dat jij actief bent en kunnen zij sneller zien waar jij momenteel mee bezig bent. Dit zorgt ervoor dat zij sneller met jouw naam en profiel in contact zullen komen.

Ga netwerken!

LinkedIn is het grootste zakelijke platform wereldwijd. Er is geen makkelijkere manier om te netwerken dan via LinkedIn! Je kan makkelijk connecties maken, er zijn mogelijkheden om je eigen branches en talenten te filteren en er zijn leermogelijkheden van experts binnen jouw vakgebied. Het is daarom van belang dat je goed je tijd besteedt op LinkedIn, want er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en wie weet maak jij kennis met nieuwe werkgevers, werknemers of andere experts die jij weer toe kan voegen aan je netwerk!

Deel via: